Coronacrisis, 7 tips voor jouw onderneming

Ondanks dat winkels open mogen blijven, zien veel ondernemers het aantal klanten in hun winkel teruglopen. Deze situatie is voor veel ondernemers onzeker, maar biedt ook ruimte voor creatieve ideeën. Zo geeft het coronavirus ondernemers de tijd en ruimte om aan hun online strategie te werken. Dus zit jij met je handen in je haar en zie je geen mogelijkheden? Dan hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet waar je zeker wat aan hebt in deze onzekere tijden! 

 

Tip 1: Verkoop online

Nu het aantal klanten in de fysieke winkels afneemt, is het belangrijk om online zichtbaar te zijn. Open bijvoorbeeld een webshop. Zo kan je, ook nu, blijven verkopen met zo min mogelijk risico’s voor je personeel en klanten. Dit is ook een goede manier om bijvoorbeeld van oude collecties, waar geen ruimte voor is in de winkel, af te komen. Een webshop beginnen is ook niet zo ingewikkeld als het lijkt. Tijd heb je nu toch genoeg!

 

Tip 2: Gratis verzending

Kom je klanten extra tegemoet en biedt gratis verzending aan. Dat maakt het voor de klant aantrekkelijker om te bestellen. Te duur? Breng het zelf langs! Veel winkels bieden deze optie al aan. Je personeel heeft tijd genoeg en het is een leuke manier om je klanten te leren kennen. Leg het pakketje wel even op de grond bij de voordeur en houdt 1,5 meter afstand ;). 

 

Tip 3: Gebruik social media

Hoe blijf je zorgen dat jouw klanten je weten te vinden? In 2020 mag het geen geheim meer zijn dat social media een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven is. Speel hier dus op in. Plaats niet alleen updates over de winkel, maar maak het persoonlijk. Een goede manier om dit te doen is door middel van livestreams op social media. 

Zet bijvoorbeeld je winkelmedewerkers in als experts en geef klanten advies over het stijlen van de nieuwe collectie, of deel instructiefilmpjes. Verkoop je etenswaar? Deel een lekker recept met jouw producten! Wees niet bang dat de kwaliteit van je posts ‘niet professioneel’ is, dat maakt het alleen maar persoonlijker en zorgt dat klanten zich echt aan jouw merk binden. 

Ook handig: een livestream is een top manier om producten te verkopen. Klanten kunnen namelijk gelijk aangeven een bepaald product te willen bestellen en jij kan, nadat het door jou gestuurde betaalverzoek is betaald, het kledingstuk opsturen naar het juiste adres. Klant blij, jij blij.

 

Tip 4: Betaal nu, koop later

Het coronavirus mag het dagelijks leven dan wel platgelegd hebben, verjaardagen en speciale gelegenheden blijven er nog steeds. Zorg er dus voor dat je cadeaukaarten verkoopt. Geef jouw klanten hier ook een leuke korting op, zodat het ook voor hen een goede deal is. Of doneer bijvoorbeeld een deel van het bedrag aan het goede doel. Dit is natuurlijk geen vetpot, maar levert jou nu wel een verkoop op en het zorgt ervoor dat mensen later terugkomen naar jouw winkel of webshop. 

 

Tip 5: Pas je assortiment aan

Kijk eens met een kritisch oog naar je assortiment en pas deze aan op de actualiteit. Verkoop je kleding? Dan is de kans groot dat praktische, comfortabele kleding nu beter loopt, omdat de meeste mensen het grootste gedeelte van de dag thuis zijn en werken. Netflix kijken is nou eenmaal fijner in een grote trui dan een blouseje. 

While you’re at it, kijk ook even naar de toekomst. Een passend en goed afgestemd assortiment staat natuurlijk altijd centraal binnen de strategie van een retailer maar juist in deze tijd is het belangrijker dan ooit om zorgvuldig te zijn en verkeerde investeringen te voorkomen. Houd je assortiment zo klein mogelijk, zeker als het om vergankelijke producten gaat. Het is nog onduidelijk hoe lang de Corona pandemie gaat duren, dus annuleer onnodige orders. 

Coronacrisis, 7 tips voor jouw onderneming 1

 

Tip 6: Wees eerlijk en wees creatief

Het is geen geheim dat veel ondernemers het moeilijk hebben in deze tijd. Laat je klanten weten hoe ze jouw bedrijf kunnen ondersteunen. Werk ook samen met andere ondernemers en doe inspiratie op via social media. Er komen namelijk ontzettend veel toffe initiatieven voorbij. Zo kopen mensen bloemen op bij lokale bloemisten om bijvoorbeeld ouderen of mensen die nu aan huis gebonden zijn te verrassen. Of bundel een aantal van je producten in leuke pakketjes die je tegen een kortingsprijs verkoopt. Vergeet niet je social media hiervoor in te zetten. 

 

Tip 7: Werk aan je winkel

Zijn er nog spiegels die opgehangen moeten worden? Een magazijn wat wel eens geordend mag worden? Of ligt er nog een stapel administratie op je te wachten? Zit niet stil! Juist nu het zo rustig is, kan je tijd maken om deze zaken aan te pakken. Dat kan heel klein zijn, zoals het opruimen van een magazijn, maar door je administratie weer eens goed op orde te krijgen, loop je misschien wel tegen grotere problemen aan. Zo heb je misschien bepaalde verzekeringen niet helemaal goed op orde. Of heb je onnodig veel overeenkomsten met verschillende instanties. Benut deze (extra) tijd!

 

Succes en stay safe!

 

De toekomst voor retail

Heeft jouw onderneming nog geen webshop maar zou je die graag willen opzetten? Of ben je toe aan een nieuw kassasysteem? Neem dan eens contact met ons op. StoreKeeper denkt graag mee over de mogelijkheden om jouw bedrijf in deze tijd te helpen. We hebben nu een tijdelijke aanbieding waarmee je een webshop kan openen en je kassasysteem kan updaten voor €249,- per maand