Zo start je met Google Shopping

jul 14, 2021Blog0 Reacties

Elke onderneming zou wel meer online omzet willen genereren, dit kan met Google Shopping.

Het maakt niet uit of je een beginnende online retailer bent of een gevorderde, je hebt je producten in een handomdraai gelinkt aan Google Shopping. Google Shopping kan eigenlijk worden gezien als een extra verkoopkanaal en helpt je met je omzet te verhogen. Sinds een half jaar is het gratis om verkeer te genereren via het Google Shopping tabblad. Dit geldt dus niet voor SERP (de Search Engine Result Page). Zo gaat Google Shopping waarschijnlijk in strijd met Marketplace of Amazon. In dit artikel vertellen we je alles over Google Shopping

  • Wat is Google Shopping?
  • Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
  • Hoe start je Google Shopping?
  • Wat kost Google Shopping?

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads. Het is een onderdeel dat gericht is op online retailers die hun producten op Google willen adverteren.  

Wanneer potentiële klanten zoeken naar jouw product, kunnen ze jouw product advertentie rechtsboven in de zoekresultaten of op de speciale Google Shopping pagina zien. Deze advertentie bestaat uit een product foto, een titel, de prijs en een korte beschrijving. Wanneer die potentiële klant op jouw advertentie klikt opent jouw webshop.  

Wat zijn voordelen van Google Shopping?

Google Shopping is enorm bekend onder de online retailers, en dat is niet zomaar. Dit zijn de grootste voordelen van Google Shopping

  • Eenvoudig in gebruik

  • Je voorraad is altijd actueel 

  • Je kunt met relatief weinig moeite meer omzet genereren

  • Gemakkelijk en snel het effect van je campagnes kunnen meten

  • Meer inzicht in nieuwe potentiële klanten

Eenvoudig in gebruik 

Een maandenlange cursus is niet nodig om te starten met Google Shopping. Zodra jij de producten in orde hebt gebracht in jouw backoffice, kun je binnen enkele klikken je producten koppelen aan het Merchant Center, dat daarna gelinkt kan worden aan Google Shopping. 

Je voorraad is altijd actueel

Je hoeft niet meer ouderwets één voor één je producten handmatig in te voeren en je voorraad up-to-date te houden, dit gaat nu automatisch! Google Shopping is ook zo ontwikkeld dat je kunt instellen dat als je geen voorraad meer hebt, dat jouw advertenties ook niet meer op Google Shopping worden getoond. Zo ben je dus ook geen extra kosten kwijt aan de kliks. 

Genereer meer omzet met relatief weinig moeite

 

Bezoekers zien jouw product al als advertentie en vergelijken die al met andere advertenties, doordat ze nog niet op jouw advertentie hebben geklikt hoef je nog niks te betalen maar kunnen ze het al wel vergelijken. Hierdoor heb je een hogere kans dat elke klik ook daadwerkelijk een aankoop wordt. Het conversiepercentage via Google Shopping is dan ook hoog, terwijl de kosten relatief laag zijn. 

Meet snel het effect van je campagnes

Veel ondernemers vragen zich af wat er gebeurd nadat een klant op je advertentie heeft geklikt. Gaan de bezoekers alleen naar je webshop of kopen ze ook direct je product? Dit is met Google Shopping erg gemakkelijk te zien, en je advertenties ook gemakkelijk optimaliseren en meer uit je campagne halen.

Hoe start je Google Shopping?

Om Google Shopping te starten heb je een aantal punten nodig:

  • Webshop met ingeladen producten
  • Een Google Ads account
  • Een merchant center 

Het opzetten van Google Shipping werkt als volgt:

  1. Doe onderzoek en maak een strategie
  2. Maak een productfeed aan
  3. Laat je productfeed in het Google Merchant Center
  4. Maak een Google Ads account en koppel deze met je Merchant Center 
  5. Zet een shopping campagne op 
  6. Analyseer je cijfers en optimaliseer je advertenties

Doe onderzoek en bepaal je strategie

Om het maximale uit je campagnes te halen heb je een goede strategie nodig.

Vooraf moet je berekenen hoeveel marge je hebt op de producten die je extra wilt verkopen en aan de hand van dat bepaal je een SERP budget. Je moet duidelijke grenzen stellen voor je budget, zodat achteraf niet blijkt dat je veel meer geld hebt uitgegeven dan je aan de producten verdient. 

Doe veel onderzoek naar je concurrenten. Welke zoekwoorden kan jij goed gebruiken?

Waar zoeken mensen vooral op? Hoeveel kosten die woorden per klik? 

Maak een product feed aan

 

Voor Google Shopping is een goede en volledige product feed erg belangrijk, het is belangrijk dat je alle noodzakelijke productspecificaties goed invult. 

Dit zijn de verplichte specificaties:

  • ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link naar het product
  • Link naar de afbeelding
  • Prijs
  • Staat van het product
  • Beschikbaarheid
  • Google Shopping category
  • Merk 
  • Gtin (ook wel EAN of ISBN genoemd)
  • MPN (manufacturer part number)

Hoe vollediger je productfeed is, des te beter de resultaten zullen zijn.

Laad je productweed in het Google Merchant Center

Ga naar Google Merchant Center om via hier je winkel- en productinformatie naar Google te uploaden. Maak je  eigen account aan en verifieer je bedrijfs- en contactgegevens. Daarna kun je via het tabblad ‘feed’ je productfeed uploaden. Je kunt zelf instellen hoe vaak je je productfeed wilt uploaden. Voordat je kunt beginnen met adverteren zal Google eerst je product goed moeten keuren.

Maak een Google Ads account aan 

Maak een Google Ads account aan. Daarna kun je de productgegevens van Merchant Center aanmelden en aan de slag gaan met je campagne.

Zet een shopping campagne op

Jouw producten staan nu allemaal in het Merchant Center, dus dit betekend beginnen met jouw campagne. Klik op ‘+campagne’> ’Nieuwe campagne’> ’Sales’> ’Shopping’. Vervolgens wordt er door Google gevraagd op welke manier je wilt adverteren. 

Je kunt namelijk alle producten op een andere manier adverteren, tevens kun je er ook voor kiezen de producten op te splitsen in bijvoorbeeld prioriteit, merk vs geen merk, etc. Hoe meer gerichter je campagnes zijn hoe beter. 

Analyseer je cijfers en optimaliseer je advertenties 

Wat wel enorm belangrijk is bij Google Shopping, is dat je regelmatig de prestaties van je campagne bekijkt, zodat jij je advertenties wel up-to-date kunt houde. Google geeft je namelijk de mogelijkheid om de campagne direct aan te passen om er meer uit te halen. 

Wat kost Google Shopping?

Zoals eerder aangegeven is Google Shopping gratis, dit geldt dan natuurlijk niet voor SERP (de Search Engine Result Page). Meer dan een half jaar geleden was Google Shopping al erg populair terwijl je er toen voor moest betalen. Nu zien ondernemers er dus alleen maar voordelen aan, aangezien het nu gratis is.

 

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere leuke blogs: