Welke winkelstatistieken moet je in de gaten houden?

sep 29, 2021Blog0 Reacties

 

Winkel Statistieken zijn erg belangrijk om te bekijken hoe je winkel presteert.

Vroeger was het meer zo dat retailers op hun instinct afgingen om te kijken hoeveel producten ze verkopen.

 

Betekenis winkel statistieken

 

Bij winkel statistieken gaat het voornamelijk over de verkoop, omzet en kosten. Met het maken van goede analyses voor de winkel, helpt het de winkeleigenaren en verkopers bij het maken van de juiste beslissingen.

 

Winkel Statistieken die je in de gaten moet houden

  • Terugkerende omzet

De terugkerende omzet die laat je zien hoeveel inkomsten je winkel per maand kan verwachten van de klant. De terugkerende omzet is een belangrijk onderdeel voor retailers.

 

De verkoopcijfers kunnen erg verschillen (vooral per seizoen), al helemaal voor de wat minder grote bedrijven. Dit maakt het soms heel lastig om te kijken wat voor budget je bedrijf heeft. Bij terugkerende omzet is het consistent, dit maakt het zo handig en waardevol.

  • Brutomarge Rendement op investering.

Een van de belangrijkste winkel statistieken, is het brutomarge-marktrendement op investering (BOI). Dit laat je rendement zien op je geïnvesteerde geld (nadat je uitgaven eraf zijn gehaald)

 

Door het bijhouden van de waarde van je BOI, kun je mogelijk zien waar je prijzen anders zouden kunnen/moeten, waar je meer winst kunt behalen, waar je kosten vandaan komen en hoe makkelijk je voorraadbeheer te besturen is.

 

Je BOI laat je zien hoeveel geld je verdient en hoeveel je investeert, dit laat je echte winst zien. 

  • Gemiddelde transactiewaarde

De gemiddelde transactiewaarde geeft je een indicatie van hoeveel je gemiddeld verdiend bij het verkopen van een product/dienst. Je kunt de gemiddelde transactiewaarde berekenen door de totale waarde van al je transacties te delen door het aantal transacties die er gemaakt zijn. 

 

Voor veel bedrijven is de gemiddelde transactiewaarde erg belangrijk.

  • Klantretentie 

Ook klantretentie is een belangrijke winkel statistiek. Bij klantretentie kijk je naar hoe lang je een klant vasthoud, of die weer terugkomt etc. Bij klantretentie wordt vooral gekeken naar de hoeveelheid terugkerende klanten. Als je zo dus ziet dat je weinig terugkerende klanten hebt, kun je kijken wat je verkeerd doet, aangezien de klant dus niet weer terugkomt/vaste klant wordt.

 

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid vaste klanten. Dat de klant eenmalig terugkeert, is fijn, maar je wil natuurlijk het liefst vaste klanten. Vaste klanten kun je stimuleren door bijvoorbeeld: het versturen van persoonlijke e-mails, social media posts of bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding, de klant krijgt hierbij korting of een gratis product op hun verjaardag/ feestdagen.

  • De betrokkenheid bij webshops

Online conversieratio

 

Conversieratio is een belangrijk onderdeel om in de gaten te houden.

De conversieratio is het aantal bezoekers van je website dat ook echt daadwerkelijk overgaat tot de aankoop van een product.

Als je een goede conversieratio hebt, leidt dit tot een hogere omzet per bezoek. Dit zorgt er weer voor dat bedrijven meer kunnen halen uit hun huidige klantenbestand.

Ook is het natuurlijk zo dat, hoe minder klanten je website bezoeken, hoe sneller de laadtijd je webshop heeft. Als je dus veel mensen hebt op je website die niet overgaan tot aankoop, verlengt dit dus de laadtijd zonder dat je er baat bij hebt.

 

Bounce rate 

 

Bounce rate is het percentage van de websitebezoekers die na het zien van de eerste pagina de webshop alweer verlaten. Als je bounce rate hoog is, dan is het slim om te kijken naar een aantal aanpassingen. Als je klanten namelijk na de eerste pagina al afhaken van je website, betekent het toch dat er iets onduidelijk of niet interessant voor ze is. 

 

Door als eerste je webshop een goede snelheid en prestatie te geven, kun je al wat verlaten klanten voorkomen.

 

Verlaten winkelwagentje percentage

 

Door een hoog percentage van een verlaten winkelwagentje te hebben, laat dit zien dat je waarschijnlijk een slechte betalingsverwerking hebt. Dit betekent dat de klanten het zo vervelend vinden, dat ze halverwege gewoon stoppen met het kopen van je product, al heb je het perfecte product met de perfecte prijs voor ze.

 

Maak gebruik van winkel statistieken om je bedrijf verder te laten groeien

 

Als je gebruik maakt van winkel statistieken, betekent het dat je niet langer meer op je instinct uit hoeft te gaan. Bij het gebruik van de bovenstaande winkel statistieken, kun je bedrijf verder groeien.

 

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere leuke blogs:

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

  Veel (beginnende) bedrijven willen dat hun bedrijf groter wordt, hierbij leggen ze vooral de focus op het werven van nieuwe klanten. Dit is ook zeker belangrijk, maar het is niet het enige...

Lees meer