SMART doel: hoe gebruik je het en waarom?

dec 15, 2021Blog0 Reacties

SMART doel: hoe gebruik je het en waarom

Je hebt als ondernemer vaak veel ideeën voor je bedrijf. Dit is alleen niet altijd makkelijk om daadwerkelijk uit te voeren. Vaak is het niet overzichtelijk en moeilijk bij te houden, omdat je het niet duidelijk hebt wat precies je doel is. Als je de SMART methode gebruikt, dan stel je specifieke doelen, op deze manier krijg je veel sneller resultaat. In deze blog lees je hoe je zo’n smart doel maakt en wat je hier mee bereikt.

SMART: wat betekent het?

Wat betekent de SMART methode? de SMART methode helpt je bij het stellen van doelen en het controleren hiervan. De afkorting van SMART is: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je werkt met de smart methode, dan is het de bedoeling dat je doelen hieraan voldoen. Op deze manier behaal je je doelen overzichtelijk en ga je echt een proces door.
Dankzij SMART, weet je precies wat, hoe en wanneer je iets wilt bereiken. Hierdoor kun je sneller resultaat krijgen, door middel van een beter overzicht en inzicht. Als een doel niet SMART is, dan is het meestal wat minder gericht en wat vager omschreven. Een SMART doel heeft een start en einddatum, dat betekent dus dat het doel binnen een bepaalde tijd af hoort te zijn. 
Je kunt een SMART doel voor verschillende soorten doelen gebruiken. Planningen, persoonlijke doelen stellen of bijvoorbeeld organisatiedoelstellingen, kun je allemaal doen door gebruik te maken van SMART. 

Specifiek

Het is belangrijk om je doel specifiek te maken. Doelen klinken vaak interessant, maar wat moet er nou precies gedaan worden in de praktijk? Dit is vaak waar (vooral beginnende) ondernemers de fout in gaan. Daarom is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, zodat je doel te behalen is. Wat wil je bereiken en hoe ziet dit eruit? Daarbij kun je het doel ook specifieker maken door op te schrijven wie en wat je nodig hebt voor dit doel.
Voor een specifiek doel, geef je antwoord op de 7 W vragen:
-Wat wil je bereiken?
-Wie zijn hierbij betrokken of wie betrek jij erbij?
-Waar ga je dit behalen?
-Waarmee wil je dit gaan bereiken?
-Wanneer ga je starten en wanneer wil je het doel behaald hebben?
-Welke delen van de doelstelling zijn belangrijk?
-Waarom wil je het doel bereiken?
Wanneer je deze vragen beantwoord hebt, dan zorgt het voor een doel waarbij je weet hoe je het doel gaat bereiken en waarom. 

Meetbaar

Bij de SMART methode is het belangrijk om te bepalen wanneer een doel is bereikt.
Dit doe je door je doel meetbaar te maken, door gebruik te maken van cijfers of andere meetbare eigenschappen.
Je kunt de meetbaarheid aangeven door je doel te vergelijken met de startsituatie. Je kunt een doel meetbaar maken door bijvoorbeeld levertijd, klanttevredenheid of omzet in cijfers of procent uit te drukken. Nu is alleen niet elk doel precies te meten in cijfers, in dat geval is het wel belangrijk dat je het kan waarnemen en het zichtbaar is.

Acceptabel

Het doel dat je hebt moet wel acceptabel zijn. Zo moeten jij en anderen die bij het doel betrokken zijn het er wel mee eens zijn. Het is ook handig dat je je doelen met collega’s hebt overlegd. 
Vragen die je kunt stellen aan jezelf zijn: 
  • is het doel haalbaar, en sta je er zelf achter?
  • is het doel voor de andere betrokkenen haalbaar, en staan zij ook achter het doel?
  • Is het gestelde doel realistisch?
  • kun je resultaat krijgen met het doel?
  • Is het een logisch doel, als je kijkt naar eerdere activiteiten?

Realistisch

Het doel moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Het is dus handig als het realistisch is om binnen een bepaalde tijd te bereiken. Met een doel dat haalbaar is, zijn de betrokken mensen gemotiveerd en dit zorgt er dus voor dat iedereen goede inzet toont. Dit komt omdat een te makkelijk of te moeilijk doel niet voor motivatie zorgt. Wat makkelijk of moeilijk is, hangt natuurlijk erg van de persoon af. Met de vragen hieronder kun je kijken of jouw doel realistisch is:
  • Zijn de stappen voor het doel haalbaar?
  • Is het niet een te makkelijk of een te moeilijk doel, waardoor het niet motiverend kan zijn?
  • Heb je genoeg kennis om je doel waar te maken?
  • Geeft het doel genoeg uitdaging?
  • Staat het werk dat je verricht voor het doel in verhouding met ander werk wat je doet?
  • Is het doel van toepassing binnen je bedrijf? (of voor jezelf als dit het geval is)

Tijdgebonden

Je doel moet binnen een bepaalde tijd af kunnen. Het is daarom dus handig om een begin en einddatum te noteren. Het is zo makkelijk om te kijken hoe ver je al bent en zo word je ook nog een beetje gepusht om harder door te werken.
SMART doelen zijn meestal voor doelen die voor een korte tijd gelden. Als je een doel hebt die voor de lange termijn is bedoeld, dan is het slim om verschillende kleine doelen te stellen
Een paar vragen die je kunt stellen om te kijken of je doel voor de korte termijn of de lange termijn is zijn:
  • Wanneer start je het doel
  • Wanneer heb je het doel bereikt
  • Wanneer ben je klaar?

Hoe formuleer je de SMART doelen?

Je weet nu wat SMART betekent en waarom je het gebruikt, alleen hoe formuleer je dit? Dat gaat zo:
  • Begin met het maken van je doelen. Schrijf op wat je precies wil bereiken, waarom je dit wilt bereiken en wie jou hierbij helpt
  • Kijk daarna of je doel meetbaar is, begin hierbij met een startsituatie en kijk dan of het meetbaar is om bij je eindsituatie te komen
  • Dan is het belangrijk om te kijken of je doel acceptabel is. Is het doel haalbaar, en staan jij en je collega’s erachter?
  • Zorg dat het doel niet te moeilijk is, het moet wel haalbaar zijn
  • Als laatst is het belangrijk om te plannen wanneer je het af wil krijgen. Wanneer begint het, en wanneer moet het doel behaald zijn?
Met de bovenstaande informatie, kun je je doelen smart maken. Hiermee krijg je veel duidelijkheid en kun je kijken of je doel haalbaar is.

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Andere leuke blogs:

Klantcase Bredaqua

Klantcase Bredaqua

KLANTCASE BREDAQUA ''Dankzij StoreKeeper en PAY. accepteren we als eerste in Nederland betalingen met in3 in-store” Sinds kort hebben StoreKeeper en PAY. als eerste in Nederland de nieuwe...

Lees meer
Omnichannel

Omnichannel

Wat is Omnichannel? Bij omnichannel is de consument centraal gesteld. De consument wordt centraal gesteld doordat verschillende kanalen op hun is afgesteld. Met omnichanneling gaat het dus om de...

Lees meer
Gespreid betalen aan de kassa!

Gespreid betalen aan de kassa!

innovatie: gespreid betalen aan de kassa! PAY, In3 en StoreKeeper hebben een oplossing ontwikkelt waarmee klanten in drie gelijke termijnen kunnen betalen. De ideeën begonnen een half jaar geleden...

Lees meer