De modesector is één van de grootste industrieën in Europa. In Nederland staat kleding zelfs in de top 5 van de meest gekochte producten online. Daarom is de concurrentie onderling ook enorm groot zowel online als offline. Nu met deze omstandigheden van de corona crisis, wordt er online nog meer geconcurreerd.
In deze corona crisis zijn de kledingwinkels het hardst getroffen. In april, maart en mei van dit jaar daalde de omzet van schoenen en kledingwinkels het hardst. Ondanks dat er een sterke switch naar online plaatsvond, ziet 1 op de 5 retailers het somber in. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan met tools die jou als retailer kunnen helpen, om toekomstige problemen te voorkomen.
Een van de aspecten die enorm veel verschil kan maken voor je modezaak is het voorraadbeheer. Ontdek hier welke voorraadbeheer tools jou kunnen helpen en hoe jouw kassasysteem hier een leidende rol in speelt.
Effectief voorraadbeheer voor fashion retailers
Een leuk feitje is dat 47% van consumenten de winkel verlaat zonder iets te kopen, omdat één product niet op voorraad is, dit zijn misgelopen klanten. Fashion retailers krijgen er elk seizoen een uitdaging bij, ze moeten elk seizoen op grote schaal nieuwe producten importeren op de webshop, hierbij kan StoreKeeper je goed helpen. StoreKeeper geeft meer inzicht in jouw voorraad en helpt om deze optimaal te organiseren. Het maakt niet uit of je online of offline of via omnichannel verkoopt, alles kan worden gedaan vanuit een systeem.
Dit artikel geeft je 6 tips om je voorraad zo efficiënt mogelijk te organiseren met behulp van je kassasysteem.
Tip 1: Geoptimaliseerd voorraadbeheer
Om je winkel een groter succes te maken is een het kennen van je voorraad erg belangrijk. Je moet weten wat de best verkochte producten zijn, maar ook wat minder goed verkoopt.
Je kunt je voorraad dagelijks op peil houden door in te stellen dat er bij lage bevoorrading een waarschuwing komt. Door deze functie in te schakelen mis je nooit een verkoop. Op lange termijn kun je ook uit je rapporten halen welke producten je volgend seizoen beter wel kunt aanschaffen, en welke producten je beter niet kunt inkopen.
Tip 2: Geïntegreerde leveranciers catalogi
Voordat je het weet is het tijd om weer nieuwe kledingstukken en accessoires te selecteren voor het aankomende seizoen. Dat betekent dat je die bestelling snel bij je leveranciers moet kunnen plaatsen. Met StoreKeeper kun je rechtstreeks bestellingen plaatsen. Zo worden al je bestellingen rechtstreeks vanaf je kassasysteem doorgevoerd. Op deze manier kun je al je aankopen en overschrijvingen op één hoofdorder combineren. Dit kan zelfs als je meerdere locaties hebt, dit wordt met masterorder geregeld. Als het je opvalt dat een kledingstuk op een bepaalde locatie beter verkocht wordt, kun je een transfer maken. Bovendien kun je defecte of beschadigde producten snel retourneren aan de leveranciers, daarna worden ze automatisch verwijderd uit je inventaris.
Tip 3: Import Tool – 10.000 items in één minuut
Heb je al je bestellingen al binnen en liggen er nu tientallen dozen in je winkel? Het StoreKeeper systeem maakt dit klusje erg makkelijk. Met de import tool kun je maximaal 10.000 items importeren in minder dan een minuut. Zo kun jij jouw nieuwe collectie diezelfde dag nog verkopen
Tip 4: Aanpassing van categorieën en labels
Het is erg belangrijk dat je je voorraad structuur zo creëert dat jij er mee kan werken. Zo kun je elk product labelen om het te categoriseren om meer tijd te besparen. Sorteer je artikelen op type, waarbij je het serienummer opgeeft om producten sneller terug te vinden of kortingen op specifieke producten toe te passen. Op deze manier kun je tegelijkertijd de kosten en winstmarges per categorie of artikel beter in de gaten houden, en gemakkelijker aanpassingen maken als dat nodig is.
Tip 5: Eindeloze productvariaties
Heb je allerlei soorten t-shirts en broeken in verschillende kleuren en maten? Met voorraadbeheer voor fashion retailers kun je verschillende variaties gemakkelijk importeren. Je kunt de artikelen die je verkoopt in verschillende varianten configureren, zoals kleur, materiaal, prijs en maat. Op deze manier kan je dubbelde producten in je voorraad voorkomen, hierdoor zijn je producten makkelijker vindbaar in het systeem.
Tip 6: Gesynchroniseerde voorraad – online en offline
Het is de laatste jaren steeds belangrijker geworden om naast je fysieke winkel ook online te verkopen. Daarom kun je het beste kiezen voor een geavanceerd systeem dat online en offline voorraad synchroniseert. Als een consument in de webshop ziet dat er nog 5 t-shirts op voorraad zijn kan hij erop vertrouwen dat die informatie ook klopt. Zodra de klant het T-shirt gekocht heeft, wordt de voorraad automatisch op elk platform aangepast. Vanuit je backoffice kun je vervolgens je verzendingen bekijken, bewerken en organiseren. Zo is je voorraad altijd up-to-date.