Als je een nieuwe webshop wil starten, dan is het kiezen van de juiste domeinnaam heel belangrijk. Dit is niet alleen belangrijk voor een goede uitstraling, maar ook voor de vindbaarheid. Er zijn een aantal dingen waarmee je rekening moet houden, In deze blog proberen wij je daar mee te helpen door middel van een aantal tips.
1. Schrijf het op de juiste manier
Er zijn veel webshops die klanten mislopen, omdat ze de verkeerde keuze maken qua domeinnaam. Vaak komt dit doordat ze een domeinnaam hebben die anders geschreven wordt dan mensen verwachten. Denk hierbij aan dubbele letters, bijvoorbeeld: je webshop heet fietsverkoopp.nl, met een dubbele p. Eventuele klanten komen dan vaak uit bij fietsverkoop.nl – met 1 p (een concurrent dus). Ook denken mensen veel sneller dat het minder professioneel is met dubbele letters, dat is dus nog een reden om er geen producten/diensten te kopen.
De meest makkelijke oplossing is dus om dubbele tekens te vermijden. Wil je toch graag dubbele letters gebruiken – om wat voor reden dan ook, dan is het meest slimme om de domeinnaam met enkele tekens op te kopen. Hiermee voorkom je dat de klanten naar de concurrent gaan.
Hetzelfde geldt voor enkelvoud/meervoud. Als er al een domeinnaam bestaat in het enkelvoud, dan is het niet handig om er een meervoud van te maken en dat te gebruiken als domeinnaam. Dat geldt andersom ook.
Bij koppeltekens hoort er niet meer dan 1 streepje in je domeinnaam. Er zit een voordeel aan koppeltekens: je kan een bestaande domeinnaam gebruiken en hem zo aanpassen door er een koppelteken tussen te plaatsen.
2. De juiste extensie kiezen
Bij het kiezen van een extensie, moet je rekening houden met de taal van je webshop. In het lijstje hieronder zie je wat er van je webshop wordt verwacht bij bepaalde extensies:
- .com: Internationale webshop
- .nl: Lokale Nederlandse webshop
- .be: Lokale Belgische webshop
- .org Non-profitorganisatie of stichting
Zijn al deze extensies bezet, dan zijn er nog enkele andere extensies. Denk hierbij aan .net en .eu .
Dan zijn er nog andere extensies, zoals .shop of .nu. Deze extensies zijn wel wat minder bekend.
3. Woorden in je domeinnaam
Als mensen een domeinnaam zien, dan verwachten ze daar wat bij. Het is daarom handig voor een domeinnaam om het product/dienst dat verkocht wordt erin te hebben. Een voorbeeld hiervan is Gamemania, als mensen de naam Gamemania zien dan verwachten ze dat er games verkocht worden.
Dit hoeft niet altijd te betekenen dat je product/dienst wat verkocht wordt in je domeinnaam hoort. Je kan namelijk ook een compleet andere naam gebruiken dan de producten die je verkoopt.
4. Een herkenbare naam kiezen.
Een originele naam is belangrijk voor het trekken van klanten. Als het door je domeinnaam al duidelijk is wat voor een producten je verkoopt, dan heb je meer kans op bezoek van klanten op je website die anders niet op je website zouden kijken.
Houd het kort
Door het hebben van een korte domeinnaam, onthouden mensen het veel gemakkelijker. Heb je een hele lange, moeilijke naam, dan is de kans groot dat mensen je naam vergeten. Dit is ook de reden dat de meeste bekende webshops een korte naam hebben.
5. Beschikbaarheid checken
Als je alle stappen doorgenomen hebt en een domeinnaam gevonden hebt, dan kan je nu gaan checken of de domeinnaam nog beschikbaar is. een paar bekende sites zijn: Mijndomein, Yourhosting en Vimexx.