Maak zowel de klant als jezelf blij met dit retourbeleid

okt 13, 2021Blog0 Reacties

 

Maak zowel de klant als jezelf blij met dit retourbeleid

 

Er wordt tegenwoordig veel online gekocht, en dit heeft natuurlijk veel voordelen.

Maar er zitten ook een aantal nadelen aan, bijvoorbeeld: klanten willen ruilen, producten retourneren of geld teruggestort krijgen. Bijna de helft van de klanten koopt een product met het idee om alles (of een gedeelte) weer retour te sturen. 

 

Er zijn veel redenen waarom de klant zijn of haar product of geld terug wil krijgen. Het product kan beschadigd zijn, ze hebben de verkeerde maat of het is gewoon niet wat ze verwacht hebben. Dit zijn 1 van de redenen waarom mensen hun geld terug willen.

 

Als je hier geen goed systeem voor hebt, dan gaat dit je veel tijd, moeite en geld kosten. Denk aan heel veel e-mails beantwoorden en een grote toename in verzendkosten.

 

Je kunt op elk moment overstappen op een goed systeem. Met een goed retourbeleid kun je jouw ervaring met retouren van negatief naar positief veranderen. Eerst vind je het een van de vervelendste dingen, maar met een goed retourbeleid kun je dit veranderen naar een goede manier om meer winst te maken en trouwe klanten te krijgen.

 

Een goed retourbeleid is niet alleen handig voor jou, maar het is ook beter voor het milieu omdat je minder retouren hebt.

 

Betekenis retourbeleid en waarom heb je er een nodig

 

In het retourbeleid staan alle regels die je als ondernemer hebt gemaakt voor het ruilen en retourneren van producten. Hierin kunnen de klanten zien welke producten ze kunnen retourneren, welke voorwaarden hier aan vastzitten en hoeveel dagen ze hier voor hebben.

 

Waarom heb je een retourbeleid nodig? Omdat een klant duidelijk wil kunnen zien of ze een product terug kunnen sturen en wat voor regels hieraan vastzitten.

 

Als je een klant zijn of haar geld teruggeeft, dan betekent dit dat je minder winst draait. Dat de klant niet tevreden is met het product, brengt je een negatief beeld.

 

Daarom denk je misschien van, is het niet beter om zo min mogelijk gebruik te maken van ruilen en retouren? Maar dit is niet handig, omdat je zo veel meer problemen krijgt.

 

De gevaren van een slecht retourbeleid

 

Als je een slecht retourbeleid hebt, dan kan dit het beeld van je bedrijf negatief beïnvloeden. Mensen praten erover op social media, plaatsen comments onder je advertenties of geven een slechte review. Als dit zo is, dan kan het zelfs zo zijn dat je bedrijf slecht naar boven komt als je het op google opzoekt. Een slecht retourbeleid kan je bedrijf dus naar beneden brengen. Hierdoor is de kans groot dat je minder conversie krijgt.

 

Voordelen van een klantgericht retourbeleid

 

Veel mensen checken eerst het retourbeleid voordat ze iets willen kopen. Daarom zetten veel mensen dingen als: gratis retour, geen gedoe etc. in hun advertentie. Op deze manier krijgen ze meer aankopen.

 

Het wordt steeds duurder om nieuwe klanten te werven, dit is de reden waarom veel bedrijven bezig zijn met het behouden van de klanten. Een goed retourbeleid kan er voor zorgen dat klanten terugkomen en eventueel vaste klanten worden.

Het is niet zo dat je gelijk bij de eerste aankoop winst meer winst maakt, maar de kans is veel groter dat je vaste of terugkerende klanten krijgt. Dit zorgt uiteindelijk wel voor meer winst.

 

Op deze manier schrijf je een retourbeleid

 

Omdat bijna elke klant zegt dat ze nog eens iets zouden kopen bij dezelfde webshop, omdat het retourneren zo soepel verliep, betekent het dus dat een goed retourbeleid belangrijk is.

 

Stap 1 bij het maken van een goed systeem voor ruilen en retourneren is je retourbeleid op papier zetten, zodat je het duidelijk kunt laten zien aan je klanten. 

Wanneer je duidelijke regels hebt voor het retourbeleid, betekent het dat je elke klant hetzelfde behandelt. Je hebt dus geen aparte regels voor verschillende klanten.

 

Het verschilt per website wat voor een retourbeleid je hebt, maar dit moet in ieder geval in elk retourbeleid staan:

 

  • Welke items kunnen mensen geld voor terugkrijgen
  • Welke producten voor een ander product geruild kunnen worden
  • Welke producten niet geruild en geretourneerd kan worden
  • Binnen hoeveel dagen je items moet ruilen of retourneren
  • Welke staat moeten de producten in zijn om geretourneerd te kunnen worden
  • Wat de klant krijgt voor een geretourneerd product
  • Hoe de klant moet retourneren

 

Zet je retourbeleid op deze plek van je website neer

 

Als je een goed retourbeleid hebt, dan is het ook nog de kunst om het te laten zien aan de klanten. Dit is namelijk erg belangrijk, want als de klant na zijn of haar bestelling pas te horen krijgt dat ze het product niet kunnen ruilen of retourneren, dan kunnen ze erg boos worden. 

 

Je kunt hierom dus een aantal links van je retourbeleid plaatsen. Hieronder staan een aantal plaatsen:

 

  • bij de footer 
  • onder veelgestelde vragen
  • bij productpaginas
  • bij winkelmandje
  • bij kassa
  • bij de chatfunctie

 

Als je vanaf het begin je retourbeleid duidelijk op de webshop laat zien, laat je een goede indruk op de klanten achter. Zo weten ze precies wat ze te wachten staat. Hierdoor kun je wel mensen hebben die het niet met je retourbeleid eens zijn, die haken dan ook al snel af, maar zo krijg je achteraf geen slechte reviews en teleurgestelde klanten.

 

Het is dus handig om de zaken rondom je retourbeleid goed in orde te hebben, om zo min mogelijk klanten te verliezen.

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere leuke blogs:

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

  Veel (beginnende) bedrijven willen dat hun bedrijf groter wordt, hierbij leggen ze vooral de focus op het werven van nieuwe klanten. Dit is ook zeker belangrijk, maar het is niet het enige...

Lees meer