Maak op deze manier van eindejaarsshoppers, terugkerende (vaste) klanten.

nov 17, 2021Blog0 Reacties

Maak op deze manier van eindejaarsshoppers, terugkerende (vaste) klanten

 

Er zijn veel klanten die winkelen rondom de feestdagen, of blackfriday etc.

Hierbij doen ze vaak wat anders dan normaal. Ze kopen op deze momenten namelijk vaak producten bij een bedrijf, zonder dat ze het bedrijf kennen. Hierdoor vergeten ze het bedrijf na aankoop weer waardoor ze dus een eenmalige aankoop doen.

Door deze eenmalige (eindejaars) shoppers te veranderen in terugkerende klanten, kun je goede resultaten behalen na de feestdagen / speciale dagen. Terugkerende klanten kost je bedrijf minder acquisitiekosten. Ook kopen terugkerende klanten gemiddeld meer, wat weer sneller leidt tot mond tot mondreclame.

Nu black friday, kerst en sinterklaas er weer aankomt, is het handig om iets te doen met die eindejaarsshoppers. In deze blog laten wij zien hoe je dit het beste aan kan pakken.

Behoud relaties met je klanten via e-mail 

 

Een goede manier om in contact te blijven met je klanten is via e-mail. Maar hoe bouw je nou een klantrelatie op via email? Dit kun je doen door vanaf je eerste e-mail wat informatie over je merk of bedrijf te vertellen.

Dit hoeft niet gelijk na aankoop, maar dit kun je ook een tijdje naar de eerste aankoop doen, wanneer er een stilte is.

Hier staan een paar voorbeelden van e-mails die je kan sturen na je welkomstmail (om de klant geïnteresseerd te houden).

 

Informatieve content

 

Hierbij kun je linken naar bijvoorbeeld nuttige blogs 

 

Vermakelijke content

 

Het verschilt per bedrijf wat er beter bij past; Vermakelijke of informatieve content. Als vermakelijke content beter bij je bedrijf past, kun je dat beter naar de klant sturen. Dit werkt vooral goed bij producten die plezier opleveren en met je hobby/vrije tijd te maken hebben.

 

Klantverhalen

 

Wanneer je klantverhalen stuurt via de mail, dan kan de klant dit vaak wel waarderen. Dit komt omdat de klant zich dan herkent in de situatie of ze zien dat andere klanten ook tevreden zijn met het bedrijf en dit heeft een positieve invloed op hun kijk op het bedrijf.

 

Het verhaal achter je bedrijf

 

Als je een interessant merk hebt, dan kan een verhaal achter je bedrijf een goede mail zijn. Achter het verhaal van je bedrijf zit meestal belangrijke informatie waar de klant veel mee kan, en ze leren het bedrijf ook gelijk beter kennen, een win-win dus.

 

Overtref de verwachtingen van de klant

 

Veel bedrijven doen precies hetzelfde bij speciale dagen, op deze manier val je niet op. Dit betekent dus dat het slim is om het anders aan te pakken dan andere bedrijven, maar hoe doe je dit nou? Hieronder staan een aantal ideeën:

Stuur een bedankje naar de klant

 

Stuur een paar dagen na aankoop van de eindejaarsshoppers, een persoonlijk bedankje. Hierin kun je zetten hoe blij je wel niet bent om diegene als klant te hebben.

 

Geef korting of een cadeaubon

Wanneer je de klant korting of een cadeaubon of iets dergelijks geeft, dan vinden ze het al snel interessant. Hierdoor kopen ze misschien sneller weer een product bij jou.

Wees proactief

De meeste bedrijven wachten af tot de klant iets naar hun stuurt, maar dit is niet altijd slim. Het is beter om de klanten mails te sturen met bijvoorbeeld; heeft u nog vragen, problemen of heeft u hulp nodig. Hiermee toon je interesse en dit vinden klanten vaak fijn

 

Zorg voor snelle service

 

Het eind van het jaar is altijd erg druk, maar laat je snelle service dit niet afremmen. Probeer het juist te versnellen:

-Huur hulp in

-Stel een live chat in

-Maak een veelgestelde vragen pagina

Reageer op nieuwe klanten op de socials

 

Je bedrijf heeft waarschijnlijk social media, als dit zo is dan is het handig om op de nieuwe klanten te reageren. Hierdoor geef je ze een gevoel dat ze serieus genomen worden.

 

Zorg voor een goed loyaliteitsprogramma

 

Loyaliteitsprogramma’s stimuleren klanten om meer te kopen en om te blijven. Maar in het geval van eindejaarsshoppers, moet je wel een manier vinden om ze deel te laten nemen aan je loyaliteitsprogramma. Een goede manier hiervoor is, de klanten een cadeautje aan te bieden.

 

Leg opnieuw contact met de klant d.m.v retargeting

 

Probeer klanten opnieuw op te zoeken na aankoop, door bijvoorbeeld reclames of facebook posts.

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere leuke blogs: