Krijg meer omzet door het maken van betere productomschrijvingen

dec 8, 2021Blog0 Reacties

Krijg meer omzet door het maken van betere productomschrijvingen

Een productomschrijving is de tekst bij je product. Dit is een belangrijk stukje tekst, omdat het je klanten alles verteld over het product. Als ze alles weten over een product, kunnen ze beslissen of ze het product wel of niet willen.

Er wordt alleen nog vaak een fout gemaakt door zowel professionele schrijvers als bedrijven zelf; er wordt niet genoeg aandacht besteed aan een mooie productomschrijving, hiermee wordt bedoelt: in plaats van een interessante productomschrijving die de klant overhaalt om het product te kopen, wordt er een simpele (en saaie) opsomming gemaakt van de producten.

In deze blog ga ik het hebben over een aantal eenvoudige manieren om meer klanten te werven door middel van een goede productomschrijving.

Focus je op specifieke klanten

Wanneer je wil dat je product zoveel mogelijk mensen aanspreekt, dan krijg je waarschijnlijk een saai verhaal wat eigenlijk niet veel mensen aanspreekt.

In een goede productomschrijving zorg je ervoor dat je de bezoeker persoonlijk aanspreekt. Je maakt er dus als het ware een gesprek van, in plaats van een toespraak. 

Denk bij het schrijven van een productomschrijving na over wat voor soort klanten het zijn waaraan je je product verkoopt. Houden ze van humor? Gebruiken ze makkelijke of juist lastige woorden? 

Je moet je voorstellen dat je praat met de klant in een fysieke winkel. Zo weet je welke woorden je moet gebruiken, en op deze manier voelt de productomschrijving fijn voor de klant. Hierdoor reageren ze dus ook beter op de producten.

Let vooral op de voordelen

Als je je eigen producten verkoopt, dan weet je er vaak alles vanaf, je kent alle kenmerken van het product. 

Maar de klanten zijn vaak minder geïnteresseerd in alle eigenschappen en kenmerken van je product. De klant wil namelijk weten wat ze met het product kunnen en wat het ze oplevert. Om hierbij alle details bij te benoemen, is overbodig.

Bedenk daarom bij elke eigenschap wat de voordelen ervan zijn. Hoe zorgt het product ervoor dat je je beter of productiever voelt, welke problemen lost het op?

Voorkom dat klanten twijfelen aan je product/betrouwbaarheid

Bedrijven zetten vaak in de productomschrijving neer: uitstekende kwaliteit (of iets dergelijks).

Als je dit leest, dan denkt de klant bij zichzelf: ‘’Jaja, dat is wat iedereen zegt”. Heb je ooit iemand in zijn/haar productomschrijving horen zeggen dat het product van matige of slechte kwaliteit is? 

Hoe meer een bezoeker leest over “uitstekende kwaliteit”, hoe minder de klant overtuigd wordt. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om specifiek te zijn. Beschrijf elk detail, en vertel hierbij de voordelen. Zo weten de klanten wat ze eraan hebben. 

Overtreffende producten ten opzichte van de concurrent. 

Als je zegt dat je anderen overtreft met jouw product, dan kan dit ongeloofwaardig overkomen. Het komt alleen geloofwaardig over als je het ook echt daadwerkelijk kunt bewijzen. Je kunt dit aangeven met percentages, of voorbeelden.

Als je product echt beter is, dan moet je wel bewijs kunnen leveren. Als je geen bewijs hebt, dan is het slim om niet te overtreffen.

Ook als je quotes gebruikt van klanten die zeggen dat jouw product het beste is, is het de bedoeling dat je bewijs levert. Want ook dan, komt het erg ongeloofwaardig over. 

Zorg dat de bezoeker zich kan voorstellen hoe het is om je product vast te houden

Wanneer mensen een product in hun handen hebben, is de kans groter dat ze het product willen kopen.

In een webshop kun je natuurlijk geen producten vasthouden. Duidelijke, grote foto’s helpen al een stuk, maar er is iets belangrijkers: zorg dat bezoekers zich voor kunnen stellen hoe het is om het product te hebben. Om dit te kunnen omschrijven, begin je met “stel je voor” en eindig je met een zin die beschrijft hoe de klant zich voelt als hij het product heeft.

Maak kleine verhaaltjes

Als je mini verhaaltjes maakt, dan vermindert het de gedachte “dit zijn verkooppraatjes” bij de klant. Je helpt ze dus vergeten dat er iets aan ze wordt verkocht.

Laat zien dat het product populair is

Als bezoekers van je webshop niet weten welk product ze het best kunnen kopen, dan gaan ze kijken naar tips/suggesties. Vaak komen ze dan uit op het product met de beste recensies. 

Nog een manier is om zelf te schrijven dat het product populair/ gewild is. Gebruik hierbij een foto van jezelf en je eigen naam om geloofwaardig over te komen.

Zorg dat het makkelijk te lezen is

Is de manier waarop je een omschrijving maakt wel aantrekkelijk voor de bezoeker? Zorg ervoor dat het overzichtelijk is en niet al te lang; gebruik veel grote koppen en tussenkopjes, veel witregels en grote letters.

Met een aantrekkelijke productomschrijving verkoop je meer producten

Zorg dat je tekst niet saai is, maar juist verleidelijk. Het belangrijkste punt is en blijft: schrijf met enthousiasme, jouw passie is namelijk heel aanstekelijk!

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere leuke blogs:

SMART doel: hoe gebruik je het en waarom?

SMART doel: hoe gebruik je het en waarom?

SMART doel: hoe gebruik je het en waarom Je hebt als ondernemer vaak veel ideeën voor je bedrijf. Dit is alleen niet altijd makkelijk om daadwerkelijk uit te voeren. Vaak is het niet overzichtelijk...

Lees meer