Hoe krijg je naamsbekendheid? Bouw je eigen merk in 6 stappen.

Het is erg lastig om helemaal vanuit het niets een merk te bouwen die consumenten aantrekt.

Hoe komt het eruit te zien?

  • Welk imago moet het merk hebben?
  • Spreekt het mijn doelgroep aan?

Dit zijn vast een aantal vragen die bij je opkomen wanneer je je afvraagt hoe je de afstand moet overbruggen tussen jou en de doelgroep en datgene wat je wilt verkopen. 

Wat is een merk?

Een merk bestaat uit een logo en een duidelijke naam. Achter je naam en logo zit ook een imago dit zorgt voor een goed gevoel bij een consument over jouw bedrijf.

6 belangrijke stappen om je eigen merk te bouwen.

 

  1. Doe onderzoek over je doelgroep en concurrenten 
  2. Kies je aandachtsgebied en persoonlijkheid.
  3. Kies een goede naam voor je onderneming.
  4. Verzin een slogan.
  5. Kies hoe je merk eruit gaat zien.
  6. Ontwerp je logo

1.  Doe onderzoek over je doelgroep en concurrenten 

Voordat je een beslissing maakt over je merk moet je meer inzicht krijgen over de huidige markt. 

Dit kun je op verschillende manieren doen:

Google je product en analyseer de klant die direct naar boven komt.

  • Praat met mensen die deel uitmaken van je doelgroep en van welk merk hun de producten kopen.
  • Bekijk welke merken jouw doelgroep volgt en analyseer die merken.
  • Ga zelf online of offline shoppen zo ervaar je hoe jouw klanten rondkijken en producten kopen.

Tijdens je onderzoek met je 3 belangrijke punten vast leggen.

  • Aan welke groep klanten zou jij je product het makkelijkst verkopen?
  • Wie zijn jouw grootste concurrenten, de bekende merken op de markt?
  • Hoe praten je klanten en waar hebben ze het over?

1. Kies je aandachtsgebied en persoonlijkheid

Je merk kan niet alles bieden en iedereen aanspreken, al helemaal niet als je net begint

het is belangrijk dat je een aandachtsgebied kiest en daarop tijdens het opbouwen alle andere onderdelen van je merk baseert.

 Wat is positioning statement?

Een positioning statement zijn een of twee zinnen waarmee je aangeeft welke positie jij in de markt wilt hebben. Deze tekst is daarom ook niet bedoeld voor je website of visitekaartje, maar eerder om je te helpen bij het beantwoorden van vragen over je merk. Ook kan je het gebruiken bij het bedenken van de tagline van je merk.

Je waardepropositie is erg uniek en is ook hetgeen waarmee je concurreert. Bepaal wat je waardepropositie is, verdiep je erin, en draag de boodschap uit met je merk.

Sommige mensen willen een onderneming beginnen op basis van een bepaalde overtuiging of ideaal. Dit kun je ook uitschrijven als mission statement. Hiermee doe je een duidelijke belofte aan je klanten of de wereld.

Welke woorden associeer jij met je merk?

Eén manier om het bouwen van je merk aan te pakken, is door je voor te stellen dat je merk een persoon is. Wat voor persoonlijkheid zouden de consumenten aantrekkelijk vinden. Wat voor iemand is hij of zij?

Een erg nuttige oefening is het bedenken van drie tot vijf bijvoeglijke naamwoorden die het type merk beschrijft waardoor je doelgroep zich mogelijk aangesproken voelt.

2. Met welke metaforen of concepten kun je je merk omschrijven?

Door je merk te zien als metafoor (het verpersoonlijken) kun je bepalen welke individuele eigenschappen je merk zou moeten hebben.

Denk hierbij aan een dier, een beroemdheid of een sportploeg, het maakt niet uit. Zolang het maar een prominente reputatie heeft waardoor het bij jou het gevoel geeft dat jij ook met je merk wilt oproepen.

Als jij jouw merk moet vergelijken met een dier welk dier zou het dan zijn en waarom vind je dat jouw merk op dat dier lijkt?

3. Kies een naam voor je onderneming.

Afhankelijk van het soort onderneming dat je wilt opzetten, kun je wel beargumenteren dat een naam heel belangrijk is of integendeel helemaal niet.

Zoals eerder besproken is een merk zoveel meer dan alleen de naam. De persoonlijkheid en het imago van je merk geeft binnen de markt de betekenis voor de naam.

Voor kleine ondernemers is de naam van je bedrijf waarschijnlijk een van je eerste grote beslissingen. De naam heeft invloed op je logo, je domein, je marketing en je merkregistratie.

Ondernemers kiezen graag voor een naam die lastig te imiteren is en die niet teveel op een naam van een concurrent lijkt. Als je van plan bent om later je product lijn te vergroten moet je overwegen om je naam niet vast te leggen op 1 product. Dit zal in de toekomst lastig worden als je verschillende producten gaat verkopen.

Je merknaam heeft ook invloed op je domeinnaam. Kijk dus eerst even rond om te kijken wat er beschikbaar is.

Het is een erg goed idee om je naam uit te proberen in een focusgroep dat is een groep mensen die je goed kent, zo kunnen hun jouw naam controleren of je geen onbedoelde bijbetekenis over het hoofd hebt gezien of dat je naam niet te veel op iets anders lijkt.

4. Schrijf een slogan.

Een pakkende slogan is handig om te hebben. Een slogan die kort is en jouw bedrijf beschrijft kun je gebruiken als tagline in je biographie op social media, ook als header op je website, je zou het ook op je persoonlijke visitekaartje kunnen zetten. Je zou het eigenlijk overal op kunnen zetten waar je kort en krachtig je boodschap wilt overbrengen.

Onthoudt wel dat je je slogan altijd kunt aanpassen als je een nieuwe invalshoek voor je marketing bedenkt. Voorbeeld is Pepsi, Pepsi heeft de afgelopen decennia meer dan 30 verschillende slogans gehad.

Een goede slogan is kort, krachtig, pakkend, en maakt indruk. Voorbeeld van een van de beste slogans is die van Nike “Just Do It”. Erg krachtig en maakt veel indruk.

Enkele manieren om zelf een slogan te schrijven:

  • Vertel wat jouw product of dienst uniek maakt.
  • Maak er een metafoor van.
  • Neem de houding van je klanten over
  • Speel met verwachtingen.
  • Laat het rijmen.
  • Omschrijf het letterlijk.

5. Kies hoe je merk eruit gaat zien, kleur, lettertype.

Als je een naam hebt verzonnen ga je nadenken over de visuele weergave zoals kleur en typografie. Dit komt namelijk weer van pas als je jouw eigen website gaat maken of laten maken.

Kleuren kiezen.

Kleuren bepalen veel van jouw onderneming niet alleen de look van je merk, maar dragen ook bij aan het gevoel dat je wilt overbrengen en het imago van je onderneming. Om verwarring bij je klanten te voorkomen, kun je het best kleuren kiezen waarmee je duidelijk onderscheidt hebt tussen de kleuren van jou en de concurrenten.

In deze onderstaande infographic vind je informatie over kleuren en wat de kleuren uitdrukken.

 

Tijdens het uitzoeken van de kleuren moet je altijd rekening houden met de leesbaarheid van witte en zwarte tekst tegen de achtergrond van de kleuren die je kiest. Met Coolors als tool kun je verschillende kleuren uitproberen. Via hier kun je de kleuren vastleggen en de Hex-codes vastleggen.

Je lettertypes kiezen.

Als je begint met het bouwen van je website moet je wel consistent blijven met een lettertype. Daarom ga je twee lettertypes kiezen een voor de koppen en eentje voor de bodytekst.

Met Font Pair kun je een allerlei soorten lettertypes met elkaar vergelijken en bekijken welke twee lettertypes een goede combinatie zouden zijn.

6. Ontwerp je logo.

Tijdens het bouwen van je merk denk je waarschijnlijk gelijk aan een logo. Dat is ook terecht, je logo is namelijk het gezicht van je merk en zal hoogstwaarschijnlijk overal op staan waar je merk bestaat.

Om het ideale logo te hebben moet je logo goed herkenbaar zijn, het moet uniek zijn. Ook is het belangrijk dat je logo nog steeds wordt herkent als het verkleint of vergroot wordt. Dit is iets wat veel mensen nooit checken en over het hoofd zien.

Denk hierbij aan alle plekken waar je logo komt te staan, van instagram naar je website en facebook. Tenslotte komt het ook in het favicon te staan, dit is het kleine icoontje van je merk bovenin het tabblad wat open staat. Daarom moet je goed kijken hoe je logo eruit ziet als je het verkleint.

 

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.