Hoe krijg je een sterke marketingstrategie

aug 18, 2021Blog

Als je nieuw bent in de marketingwereld dan gaat het vast duizelen wanneer je moet beginnen met je marketingstrategie. Want waar begin je? De marketingmix helpt je hier uit de brand. Deze tool gaat je enorm helpen en je helpt met een begin te maken. Je kunt het zien als een handig 4-stappenplan om tot een sterke marketingstrategie te komen. 

Marketingmix betekenis

Edmund Jerome was een hoogleraar in de marketing. Hij heeft het boek Basic Marketing geschreven rond 1960, hierin heeft hij vier factoren beschreven. Die factoren worden ook wel marketinginstrumenten genoemd, over deze marketinginstrumenten moet goed worden nagedacht voor het lanceren van het product.  

De 4 P’s van marketing

De marketingmix wordt ook wel de 4 P’s genoemd omdat ze alle vier met een P beginnen, deze bestaan uit:  

  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie 
  • Product

De 4 P’s zijn een marketing mix, dit komt omdat ze met elkaar verbonden en afhankelijk van elkaar zijn. Stel je veranderd een P, dan heeft dat ook impact op de andere P’s. Kijk naar de plaats bijvoorbeeld. Je kiest ervoor om je product op Bol.com te verkopen, bestaat er een kans dat je daar competitiever moet prijzen doordat daar veel meer concurrentie is. 

Zo kun je dus zien dat een aanpassing voor een hele andere marketingmix kan zorgen. Het is ook de combinatie van alle P’s op elkaar afstemmen voor een sterkere marketingmix. 

Hoe bepaal je de marketingmix?

Het is erg belangrijk om goed onderzoek te doen intern en extern, voordat je de vier verschillende instrumenten gaat invullen. Om het goed te onderzoeken heb je een SWOT-analyse, dat is een goede tool om te gebruiken voor je onderzoek. Via deze tool kun jij je sterke en zwakke punten bekijken en ook eventuele bedreigingen voor jouw webwinkel.

Waar staat SWOT voor?

  • Strengths
  • Weakness
  • Opportunities 
  • Threats 

Als je deze SWOT-analyse goed opstelt kun je er van alles uithalen, zoals cultuur en identiteit van je bedrijf, maar ook de trends en de concurrentie. Door een SWOT-analyse uit te voeren wordt het een stuk gemakkelijker om de marketingmix in te vullen en hem goed op elkaar af te stemmen. 

Invullen van de marketingstrategie 

Nu we aan de hand van de SWOT-analyse de sterktes, zwaktes en bedreigingen van je bedrijf weten, kunnen we de knoppen omdraaien en beginnen aan de marketingmix. Dan komen we tot de vraag, hoe gaan wij de instrumenten gebruiken voor het invullen van de marketingmix?

Product

Je product is het belangrijkste marketinginstrument, dit is dus een van de vier P’s en deze verdelen we dan weer in drie verschillende categorieën. 

Het fysieke product, ook wel het tastbare product genoemd.

  1. Het kernproduct, hierbij geef je aan wat jouw product zo goed maakt en wat voor functies jouw product heeft. 
  2. Het uitgebreide product, dit gaat niet over of het product tastbaar is of niet maar om de extra waarde of service die je bij het product brengt. Bijvoorbeeld installatie van een product of gratis verzendingen. 

Om je wat handvatten te geven bij het invullen van deze P, zijn hier wat vragen die je jezelf kunt stellen over je fysieke product, je kernproduct en het uitgebreide product

Welke behoefte vervult jouw product voor de klant?

  • Welke service wil je verlenen?
  • Hoe ziet de verpakking eruit en wil je er emotional appeal mee opwekken?
  • Wat voor kwaliteit is er vereist voor het product?
  • Is jouw product duurzaam?

Prijs

Vervolgens ga je een prijs opstellen voor jouw product. Hier zijn drie verschillende strategieën om op de P van prijs te komen.

Prijs-gebaseerd op de gemaakte kosten

Om jouw product uiteindelijk bij de consument te krijgen, krijg je een hoop kosten zoals productiekosten en transportkosten. Bij deze strategie baseer je de prijs dus meer op jouw kosten en het gewenste winstmarge. Dit is een erg populaire strategie omdat je eigenlijk zeker weet dat je winst maakt op elk product. Alleen het gevaarlijkste eraan is, je let niet op de markt waardoor je ook de mist in kan gaan. 

Prijs-gebaseerd op de concurrentie

Bij deze strategie gaan mensen met opzet meer naar de markt kijken. Met deze strategie gebruiken mensen de prijs van de concurrenten als referentiepunt. Met deze strategie weet je eigenlijk zeker dat je niet veel duurder bent dan je concurrenten. Het gevaar met deze strategie zit hem in de kosten, je gaat niet meer naar je kosten kijken en verkoopt het misschien zo goedkoop dat je verlies maakt. 

Prijs-gebaseerd op de waarde

Bij deze strategie ga je nadenken over wat klanten over hebben voor jouw product en wat ze ervoor willen betalen. Je stelt jezelf de vraag “Wat is de waarde voor de klant?” of “Wat wil de klant ervoor betalen?”. Je kunt jouw product bijvoorbeeld voor meer verkopen als jij extreem goede service biedt en een goede reputatie hebt, terwijl jouw concurrenten dat niet hebben. 

Waar je ook over na moet denken is korting, geef je jouw klanten korting? Wil je jouw klanten aanhalen door introductie korting? Of toch een proefperiode? En welke betaalvoorwaarden stel je op, in termijnen of achteraf? Allemaal aspecten waar je over na moet denken.

Plaats 

Het is nu eindelijk tijd om de P van Plaats te bepalen. Wordt je product via een webshop besteld, of ook in fysieke winkels? En in wat voor soort winkels wordt dit verkocht? Hierbij nog een aantal andere vragen die je jezelf kunt stellen bij deze P:

  • Waar sla je jouw voorraad op?
  • Hoe komen jouw producten bij de klanten?
  • Waar wordt jouw product geproduceerd

Promotie

Dan zijn we alweer bij de laatste P aangekomen, de P van Promotie. Het is erg belangrijk om promotie te doen voor jouw product. Je kunt een enorm goed product hebben voor een spotgoedkope prijs, maar als niemand jouw product kent zal het ook niet verkocht worden. Hieronder zijn nog een aantal vragen opgesteld die jou kunnen helpen met het uitdenken van jouw product bekendheid.

Hoe en waar maak je reclame?

  • Op welke social media kanalen gaan wij promoten?
  • Hoe wil je dat jouw imago eruit gaat zien?
  • Met wie ga je samenwerken?
  • Hoe communiceer je met de klanten?
  • Wat doe je met public relations en ga je het gebruiken om je imago te beïnvloeden? 

 

Meer weten?

Toe aan een totaalsysteem? Ga met ons in gesprek! En haal meer uit jouw winkel en webshop.

Andere leuke blogs:

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

Hoe krijg je meer terugkerende klanten?

Veel (beginnende) bedrijven willen dat hun bedrijf groter wordt, hierbij leggen ze vooral de focus op het werven van nieuwe klanten. Dit is ook zeker belangrijk, maar het is niet het enige waar je...

Lees meer
TrustedShops

TrustedShops

  Wat zijn Trusted Shops? Trusted Shops is een keurmerk. Dit keurmerk staat voor vertrouwen in e-commerce in heel Europa. Dit keurmerk wordt alleen gegeven aan bedrijven die voldoen aan de...

Lees meer