Er zijn veel webshops waarbij de contactpagina weinig aandacht krijgt en dus een beetje onderaan hangt, zonder dat er iets mee gedaan wordt.
Bedrijven gaan meestal de fout in door de belangrijkste pagina’s van de website perfect te maken, hierom vergeten ze vaak de contactpagina en daarom wordt hier geen aandacht aan besteed. Toch blijft een goede contactpagina erg belangrijk voor de klant, dit komt omdat je de klanten dan een meer persoonlijke en fijne ervaring geeft.
Wat is nu precies het doel van een contactpagina
Wat het meest belangrijk is voor een webshop, is hoe betrouwbaar je overkomt bij je klanten. Als een klant je eenmaal vertrouwt komt de klant vaker bij je terug om het product bij jou te kopen. De contactpagina helpt je er dus bij om betrouwbaar over te komen.
Door een netjes contactformulier op je website te zetten, kun jij jouw klanten het gevoel geven dat er ook daadwerkelijk naar hun klachten geluisterd wordt en ze ook feedback krijgen. Vaak als klanten een klacht hebben, en ze kunnen hierbij niet gemakkelijk contact met jouw bedrijf opnemen, dan sturen ze het product retour. Terwijl als een klant een klacht heeft en wel gemakkelijk contact kan opnemen, zij het product dan wel houden. Daarnaast kun je op die manier ook meer vaste klanten houden als ze gemakkelijk met jouw in contact kunnen komen.
Wat is de functie van een contactpagina?
Dit verschilt per website, elke contactpagina van een website heeft een andere functie.
Wat veel mensen ook niet weten is dat een website meerdere pagina’s heeft met dezelfde functie van de contactpagina, zoals “over ons”.
Bedrijven denken meestal dat wanneer zij een contactpagina hebben toegevoegd, dat zij de hele dag door worden gebeld met telefoontjes. Dit is dan natuurlijk hun verwachting, maar dit gebeurt zelden. Stel dit gebeurd wel dan kan je dit makkelijk verhelpen. Door bovenin jouw contactpagina een FAQ te zetten en erbij te vermelden dat ze waarschijnlijk via daar sneller antwoord op hun vraag krijgen.
Belangrijke punten voor een goede contactpagina
Je contactpagina moet gemakkelijk te vinden zijn
Als de contactpagina niet makkelijk te vinden is en er dus niemand naar kijkt, heeft zo’n contactpagina weinig zin. Het beste is om de contactpagina bovenin de navigatiebalk te plaatsen waar het gemakkelijk te zien is.
Potentiële klanten moeten zich wel verwelkomt voelen op jouw contactpagina
De potentiële klanten moeten het gevoel hebben dat jij het fijn vind dat je een telefoontje of een mail van hun krijgt met bijvoorbeeld feedback. Hoe je dit het best aan kan pakken, is door een erg vriendelijke tekst te gebruiken zoals: “Wij lezen met plezier elke mail van onze klanten”.
Goede call to action knop
Wat enorm vaak voorkomt is dat er klanten naar je contactpagina gaan en toch geen contact opnemen. Gelukkig kun je daar heel veel profijt uithalen, dit doe je door een product onderaan te zetten als call to action knop.
Praat hetzelfde zoals je ook doet op de rest van je website
Stel je voor jouw merk is erg grappig, dan moet je die toon ook gebruiken bij wat meer serieuze pagina’s. Door dit te doen geef je mensen geen naar gevoel waarbij je van een grappige naar hele serieuze toon gaat.