De voor en nadelen van een dropshipper

jun 30, 2021Blog

Een dropshipper is een ondernemer die geen voorraad heeft, de dropshipper stuurt de bestelling van de klant gelijk door naar de producent. De leverancier levert het product direct aan de klant, daarna betaald de klant de verkoopprijs aan jou. Nadat de klant jou betaald heeft, betaal jij de leverancier de inkoopprijs plus verzendkosten en een bedrag voor de onderhandeling. Dit lijkt enorm gemakkelijk en handig voor een startende ondernemer. Toch zitten er veel haken en ogen aan dropshipping. 

In dit artikel wordt het volgende behandeld:

  • Wat is dropshipping?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping

Wat is dropshipping?

Zoals we hierboven hebben verteld betekent dropshipping dat je als online-ondernemer producten via je webshop verkoopt aan consumenten, zonder zelf producten op voorraad te hebben. Je verkoopt als het ware de producten van de groothandelaar door. Doordat je het logistieke gedeelte van je onderneming uit handen geeft, heb je zelf ook geen opslag plek nodig waardoor je ook nooit met een overschot kan zitten. Daarnaast hoef jij je ook niet meer bezig te houden met pakketjes inpakken en verzenden. Hierdoor hou je meer tijd over die je bijvoorbeeld kan gebruiken voor de marketing.

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?

Kunnen de voordelen van dropshipping op tegen de nadelen? Dat is de vraag. Om hier goed antwoord op te kunnen geven, zetten we de voor- en nadelen voor je op een rijtje. 

De nadelen van dropshipping

Dropshipping is de laatste maanden erg populair geworden. Hierdoor krijgen er ook steeds meer mensen kritiek op dit populaire verdienmodel en op de partijen die het stimuleren. 

  • 1. Jij blijft aansprakelijk

Ondanks dat je de producten zelf niet verstuurd, blijf je wel aansprakelijk voor de gekochte producten. Dit komt doordat de klant het product op jouw webshop heeft besteld, daarom ben jij dus verantwoordelijk voor een goede afronding van het hele proces, van het bestellen tot het afleveren. Er komen snel problemen bij kijken wanneer het pakket bij ontvangst defect blijkt te zijn of te laat wordt bezorgd. Je denkt misschien dat je dit makkelijk kunt verhalen op de dropshipping-leverancier, maar dit blijkt in de praktijk lastig te gaan. Zeker als deze leverancier zich in het buitenland bevindt. 

  • 2. De concurrentie is erg groot

Er is dus enorm veel concurrentie op de markt, hierdoor is de kans groot dat andere ondernemers bij dezelfde leveranciers hun producten uitkiezen. Het wordt dus steeds moeilijker om je te differentiëren. 

  • 3. Complexe invoerrechten en btw-regels

     

Vaak bevinden de consumenten en de leveranciers zich niet in hetzelfde land, hierdoor krijg je te maken met complexe btw-constructies en invoerrechten. De Kamer van Koophandel geeft aan dat de btw- en douane-verplichtingen afhankelijk zijn van een aantal factoren: Afkomst van het land, welke regels in dat land gelden, welke ICC Incoterm® is afgesproken en wie het product importeert.

Het grootste probleem is niet dat het voor jou lastig is, maar voor de klant. De klant kan hier slechte ervaringen mee krijgen. Hierbij een voorbeeld: Een klant op jouw webshop koopt een product voor 35 euro. De leverancier die zich in Japan bevindt, stuurt het pakket naar de klant. Omdat de prijs hoger is dan de grens van 22 euro moet er btw betaald worden. Het postbedrijf schiet dat bedrag alvast voor. Zodra het postbedrijf met het pakket bij de klant op de stoep staat, verhalen zij het voorgeschoten bedrag op de klant. Als dit pakket dan ook nog boven de 150 euro was geweest, had de klant bovenop de btw ook nog invoerrechten moeten  betalen, dit is dan een enorme verrassing waar je niet op zit te wachten.

  • 4. Je geeft de controle uit handen

Het is erg fijn en gemakkelijk dat je jouw bestellingen niet hoeft te versturen, maar je dit laat doen. Alleen geef je hierbij de controle over de verzendingen wel weg, en laat dit nou het belangrijkste onderdeel in het proces zijn waar heel wat dingen mis kunnen gaan.

De meeste mensen kwamen er door de corona-uitbraak achter wat voor problemen het met zich kan meebrengen, als de verzendingen niet goed gaan. Dit werd vooral gemerkt bij dropshippers die hun leverancier in Azië hebben zitten. Dit komt omdat alle cargo vanuit Azië werd gecanceld waardoor pakketjes nooit aankwamen bij de klant, waarvoor jij de verantwoordelijkheid hebt.

  • 5. Garantie en retourneren is nog niet zo makkelijk 

Als een klant niet tevreden is met het product dat ze in jouw webshop hebben gekocht, dan hebben zij volgens de wetten van de Europese Unie de mogelijkheid om binnen 14 dagen het product te retourneren. Vanaf daar komen de meeste problemen, waar moet de klant het pakketje naartoe sturen en wie betaald de kosten? Wanneer de klant het product zelf moet retourneren naar de leverancier ontstaan er vaak problemen. Daarom is dit vaak ook niet mogelijk of zitten er hoge kosten aan vast.

Bevindt de leverancier zich buiten de EU? Let dan goed op de garantievoorwaarden, hier moet altijd opgelet worden al helemaal wanneer het land zich buiten de EU bevindt. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze voorwaarden anders dan de 2 jaar garantie die je krijgt op een product van een leverancier binnen de EU. Als je dan een product ontvangt die defect is, is het maar de vraag of je het product nog vergoed krijgt.

  • 6. Het kan slecht zijn voor je merkimago 

Hierboven staan alle nadelen die vaak tot problemen leiden, die problemen leiden vaak tot boze klanten, die daarna tot een negatief merkimago leidt. Als je leveringen sloom is word je geloofwaardigheid van je webshop ook steeds minder. Al helemaal wanneer ze producten moeilijk kunnen retourneren of ze niemand van de klantenservice kunnen bereiken.

De voordelen van dropshipping

  • 1. Je hebt minder kapitaal nodig en loopt minder risico 

Je hebt minder geld nodig, dit komt omdat je geen voorraad nodig hebt en dus geen geld kwijt bent aan het kopen of huren van een opslagruimte. Als je product minder verkoopt is het ook geen groot probleem. Dit komt doordat je de leverancier pas betaald zodra een product is gekocht door de klant.

  • 2. Je kunt een ruim assortiment aanbieden

Omdat jij als dropshipper geen voorraad hoeft in te kopen en dus ook niet met een restpartij komt te zitten, kun jij een ruim assortiment aanbieden. Daarom kan je ook gemakkelijk testen of een product erg gewild is in de markt zonder eerst een grote voorraad in te kopen. 

  • 3. Je hebt geen extra personeel nodig door automatisering

Het verzenden van producten kost enorm veel tijd. Als je een dropshipper bent wordt jouw order systeem gekoppeld aan het systeem van jouw leverancier. Op deze manier weet jouw leverancier gelijk wanneer er een bestelling van jouw webshop binnenkomt. Hierdoor hou jij als dropshipper meer tijd over, die kun jij bijvoorbeeld besteden aan de klantenservice voor een goed imago. 

 

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Andere leuke blogs: