Uit onderzoek is gebleken dat veel beginnende ondernemers moeite hebben met de kosten van hun nieuwe bedrijf. Bij veel nieuwe ondernemers komen de verwachte kosten niet overeen met de daadwerkelijke kosten. Sterker nog: veel beginnende ondernemers blijken in het eerste jaar 2 keer zoveel uit te geven dan verwacht, maar waar gaat het fout? Zijn dit financiële of inschattingsfouten? Allebei! Veel beginnende ondernemers kunnen door gebrek van ervaring slecht financiële inschattingen maken en geven vervolgens meer uit dan dat ze wilden. Nu denk jij zeker bij jezelf ‘Hoe kan ik voorkomen dat ik zelf in deze valkuil terecht kom?’. Nou, makkie! Wij van StoreKeeper hebben een lijstje met tips gemaakt voor jou om geld te besparen.  

Stel een financieel plan op.

Dit klinkt logisch, maar veel beginnende ondernemers slaan dit over omdat ze niet goed weten waar ze moeten beginnen of omdat ze denken dat dat later ook wel kan. Toch is het de moeite waard om dit meteen te doen! De eerste stap om jouw financiële doelen te halen is om die doelen op te schrijven. Op deze manier dwing je jezelf goed na te denken over jouw toekomstige plannen. Reken uit hoeveel geld je nodig hebt in de eerste 6 maanden en hoeveel omzet je denkt te gaan maken. Ook moet er over een plan B nagedacht worden want er bestaat altijd een mogelijkheid dat je de doelstellingen niet haalt.

Probeer gratis tools uit.

Beginnende ondernemers geven vaak teveel geld uit aan onnodige dingen, denk bijvoorbeeld aan een te duur logo of dure software terwijl er veel gratis tools en programma’s bestaan die dit veel goedkoper kunnen oplossen. Doe dus goed je research en zorg ervoor dat je niet teveel geld uitgeeft. Denk eraan dat je ook altijd contact kunt opnemen met mensen uit je netwerk om tips en tricks te vragen.

Enkele populaire gratis tools en apps die interessant kunnen zijn:

  1. Met Hatchful maak je professioneel ogende logo’s en materiaal voor sociale media zonder dat je enige ontwerpervaring nodig hebt.
  2. Op Pexels vind je gratis foto’s met een hoge resolutie die je kunt gebruiken voor je website of voor commerciële doeleinden.
  3. Met QuickBooks Online bespaar je tijd en geld omdat je je administratie niet langer handmatig hoeft in te voeren, en BeProfit helpt je met het berekenen van je winst en het analyseren van gegevens.

Investeer in productonderzoek.

Stel je hebt een gaaf idee en spendeert een langere periode aan het ontwikkelen van het idee om tot de conclusie te komen dat er eigenlijk helemaal geen vraag voor is. Dit is natuurlijk een enorme tegenvaller, maar wel een die voorkomen had kunnen worden als je goed je research had gedaan. Zorg er dus altijd voor dat mensen wel belang hebben bij het product dat jij op de markt wilt brengen. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een enquête, via fora, maar ook gewoon door met mensen te praten. 

Je kunt je productidee op verschillende manieren testen:

  • Praat erover met vrienden en familie.
  • Stuur een online-enquête rond om feedback te krijgen.
  • Start een crowdfundingcampagne.
  • Vraag feedback op forums als Reddit.
  • Doe onderzoek naar de online vraag via Google-trends.
  • Maak een ‘coming soon’-pagina waarop mensen zich kunnen aanmelden voor e-mails of een voorbestelling kunnen plaatsen. Zo kun je alvast polsen of er belangstelling is.

Houd je marketingbudget klein en houd alles goed bij.

Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die in het eerste jaar meer aan marketing besteden een lagere omzet hadden. Dat betekent dat geld besteden aan marketing staat niet gelijk aan een grotere verkoop! Zeker niet in het eerste jaar van jouw nieuwe bedrijf. Daarom is het verstandig dat je je aan de vuistregel: spendeer in het eerste jaar maximaal tussen de 5 en de 8% van je totale budget aan marketing houdt. Het is ook belangrijk dat alles binnen jouw bedrijf op orde is voordat je met dure marketingcampagnes begint. Denk bijvoorbeeld aan een goede website en een goede doelgroep analyse,  zodat je goed weet wie je doelgroep is, waar je deze mensen kan vinden en hoe jij daarop inspeelt.

Bepaal je verzendstrategie.

Veel beginnende ondernemers zien dit over het hoofd als ze optimistisch beginnen met hun nieuwe bedrijf, maar dit kan een hele dure kostenpost zijn! Kleine bedrijven hebben over het algemeen een laag bestelvolume. Dat betekent dat afspraken maken met bezorgservices bijna onmogelijk is, omdat je geen machtspositie hebt. Pakketjes retourneren en zelfs opsturen is dus duur voor kleine bedrijven. Daarom is het verstandig om over de volgende punten na te denken zodat je weet hoeveel je kwijt gaat zijn.

  • Ga je de volledige verzendkosten in rekening brengen bij je klanten, kies je voor een vast tarief of neem je de kosten zelf voor je rekening?
  • Kies je voor gratis verpakkingen van de vervoerder of wil je je eigen verpakkingen met je merk erop?
  • Ga je internationaal verzenden?
  • Ga je de pakketten verzekeren en volgen?

Verdiep je in de belastingregels.

Boetes betalen is altijd jammer en kun je voorkomen door goed de belastingregels te kennen. Deze veranderen regelmatig dus goed op de hoogte zijn is niet overbodig. Dit kost wel veel tijd dus is het raadzaam om een belastingconsultant of boekhouder in dienst te nemen. Hier nog wat belastingtips:

Onderzoek aftrekposten voor je thuiskantoor:

Als je vanuit huis werkt, mag je misschien een deel van de privé-uitgaven aftrekken. Denk bijvoorbeeld aan gas en licht, en internet en telefoon.

Neem een gezinslid in dienst:

Er kunnen fiscale voordelen aan zitten als je je kind of partner laat meewerken in je bedrijf. (Onderzoek goed wat de mogelijkheden zijn. Informeer bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of de Kamer van Koophandel.)

Bewaar alle bonnetjes:

Dat parkeerkaartje voor een afspraak bij een klant, de koffie die je hebt gekocht voor op kantoor, het zijn allemaal kleine uitgaven die uiteindelijk flink oplopen. Bewaar de bonnetjes, zodat je deze kosten kunt aftrekken als zakelijke uitgaven.

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.