Er zijn erg vaak felle strijden om de aandacht en loyaliteit van de klanten te krijgen. De consumenten hebben talloze opties om uit te kiezen, het is dus belangrijk dat je onderscheidt kan maken tussen jou en je concurrenten. Je redt het niet alleen met een reclamecampagne, je moet namelijk echt tussen je concurrenten uitsteken.
Door het toepassen van de loyalty programme technieken, aanbrengpremies en loyalty programma’s met leuke beloningen zet je een stap voor op je concurrenten. Dit zijn erg goede manieren om nieuwe klanten te werven via liefhebbers van je merk en om het aantal vaste klanten te verhogen. Dit moet je dan natuurlijk wel goed toe kunnen passen. We zullen je gaan vertellen wat beide loyalty programma technieken zo waardevol maakt en hoe je ze het best kunt inzetten.
Gebruik aanbrengpremies om nieuwe klanten te trekken
Een van de gemakkelijkste manier om nieuwe klanten aan te trekken is via mensen die ze vertrouwen. Zo is uit een onderzoek gebleken dat 77% van de klanten geneigd is te kopen bij een bedrijf dat ze leren kennen via vrienden en 42% van de klanten is loyaal aan merken die worden gekocht door vrienden en hun familie.
Door het inzien van beide technieken kun je zien hoe waardevol de verwijzingen van een vertrouwde bron zijn voor je bedrijf. Door het aanbrengen van premies kun je het aantal aanbevelingen van vertrouwde personenen bevorderen.
Het idee erachter is erg simpel. Je stimuleert bestaande klanten om andere mensen als bestaande klant te maken. Als dit gelukt is krijgt diegene die hem of haar aandroeg een beloning.
Als een bestaande klant een nieuwe klant kan aantrekken is dit voor beide klanten aantrekkelijk. Omdat een beloning de kans vergroot dat je bestaande klant je product of service actief promoot. Ook zorgt een aanbeveling van een vertrouwde klant de kans dat een prospect kiest voor jou en niet voor jouw concurrent.
Dit lijkt meestal een dure grap, maar de kosten voor het winnen van nieuwe klanten zijn doorgaans veel hoger dan die van een aanbrengpremie. Bedenk je, maar eens wat een klant die levenslang bij jou blijft shoppen voor jou waard is. Zou het dan de moeite waard zijn om een gratis product te geven of korting te geven? Waarschijn is het antwoord “ja”!
Gebruik een loyalty programma om klanten te binden
Iedereen die weet ook dat een klassiek spaarsysteem met zegeltjes na verloop van tijd zijn aantrekkingskracht verliest. Hoe komt dit nou? Dit komt omdat het saai begint te worden als je maar een optie hebt.
Het enthousiasme dat een klant van een beloning krijgt neem steeds meer af hoe vaker de klant een beloning krijgt. Je trouwste klanten bezoeken je het vaakst en vooral voor die klanten wordt het saai en oninteressant als je ze steeds maar weer dezelfde beloning blijft geven
Dit probleem is op te lossen door meer soorten beloningen toe te voegen.
Wanneer je meerdere keuzes hebt kunnen je klanten zelf een keuze maken en zitten ze niet vast aan een optie. Bied jij op dit moment maar een soort beloning op? Denk dan eens na over andere soorten, zoals een gratis item van de menu of een “1+1” gratis actie
Je kunt ook met verschillende niveaus werken. Zodra een klant genoeg punten heeft gespaard, bereikt hij of zij een hoger niveau, met een andere beloning. Wanneer het niveau hoger is, hoe meer waardevoller de beloning is. Daarna zullen klanten vanzelf een hoger niveau willen bereiken. Je moet je klanten het gevoel geven dat ze meer kunnen bereiken en daarnaast moet je de beloningen ook afstemmen op de loyaliteit van je klanten.